policy

Vi är rädda om dina
uppgifter

Som ett professionellt SONAX Center jobbar vi aktivt med att du som kund ska känna dig trygg med att dina personuppgifter hanteras på ett korrekt sätt.

Fråga oss

Vår personuppgiftspolicy

Allmänt
Det har kommit nya regler för personuppgiftsbehandling från den 25 maj 2018 i och med EU:s dataskyddsreform ”GDPR” (EU) 2016/679 och effekten är ett starkare personuppgiftsskydd.
Vi använder (bland annat) EONTYREs affärssystem och FortNox i vår verksamhet, och följande text beskriver hur dina personuppgifter behandlas i detta system.

Vad är en personuppgift?
All slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet räknas som personuppgifter. Detta inkluderar även enskilda firmor.

Varför samlas information?
I samband med köp, bokningar, garantibevis och förvaring som du som kund till oss gör så kommer vi att spara och behandla de personuppgifter som lämnas. Denna informationen lagras i ett kundregister och används för att sedan kunna skapa en faktura eller ett kvitto, och/eller identifiera dig som ägare till en bokning, garantibevis eller offert.

Vilka uppgifter samlas in?
Vi kan samla in och lagra ditt namn, adress, e-postadress, telefonnummer och regnummer samt eventuell leveransadress. I de fall det görs en kreditkontroll lagras även resultatet av denna.

Vem är ansvarig för personuppgifterna?
Företaget som samlar in personuppgifterna är personuppgiftsansvarig. Det innebär att vi är huvudansvariga för att samla in korrekt information, informera dig om dina rättigheter och hantera eventuella önskemål om datautdrag eller borttagning. Tada IT AB är personuppgiftsbiträde. För mer detaljer om roller och skyldigheter, se Datainspektionens sida om dataskyddsförordningen.

Hur används personuppgifterna?
Förutom fakturor och avtal så har vi möjlighet att använda dina uppgifter för att göra utskick. Det kan handla t.ex. inbjudan till bilvård, lackskydd, påminnelse om bokning, kampanjer, allmän information osv. Detta kräver dock att vi har bett om och fått ditt medgivande, såvida utskicket är nödvändig för att leverera en tjänst som du har begärt.

Hur länge sparas informationen?
Enligt bokföringslagen sparas personuppgifter som hör till ett kvitto eller en faktura i 7 år. Det löpande kundregistret rensas automatiskt efter 2 års inaktivitet.

Var sparas informationen?
Våra system körs på servrar inom EU. Databackuper skickas ”off-site”, men alltid inom EU.

Mina rättigheter
Som privatperson är dina viktigaste rättigheter att 1. få tillgång till dina personuppgifter 2. få felaktiga personuppgifter rättade 3. få dina personuppgifter raderade 4. invända mot att personuppgifterna används för direktmarknadsföring 5. invända mot att personuppgifterna används för automatiserat beslutsfattande och profilering 6. flytta personuppgifterna.

Hur gör jag för att utnyttja mina rättigheter?
Kontakta oss i verkstaden, på e-post: latif@sonax-malmo.se  eller telefon:  040- 93 27 00   

Om du behöver kontakta systemleverantören direkt kan du göra det via e-post: gdpr@eontyre.com

Du kan läsa mer på Data inspektionens hemsida

Förstasidan
Share by: